De Enige Echte Fritsie Schreef:
——————————————————-
> Ok. Hoe vaak komt jouw voorbeeld voor bij jou?
Ik snap even niet wat je bedoelt Frits.
> Op mijn bureau komen mijn voorbeelden zo'n 8 tot
> 10 x per week voor. En dan werk ik niet eens op
> een megadruk bureau.
>
> Maar uiteraard komt het voor dat zaken geseponeerd
> worden. En als dit wegens onvoldoende bewijs is
> dan heeft dan natuurlijk niks te maken met
> vertrouwen in de politie/justitie maar meer met
> onwetendheid van burgers.
Doet niks af aan het feit dat gewone burgers geen aangifte doen. Je kunt wel 50 redenen bedenken en jezelf, justitie of de gewone burger de schuld geven. Het wordt er niet anders van.
> Even voor mijn nieuwsgierigheid: heeft jouw
> collega nog wel aangegeven dat er beelden waren
> van de vermeende winkeldiefstal?
Geen idee, ik weet alleen dat over die 3 anderen geen telefoongesprekje volgde. Ik hoorde mijn collega zeggen wat ik heb opgeschreven en ik heb niet het idee dat die spreker aan de andere kant van de lijn zei: “als u het niet kunt bewijzen, dan seponeer ik de zaak”. Wij gaan helemaal niet uit van een sepo maar als dat het geval is, liggen we er ook echt niet wakker van. Van de op te leggen ‘boete’ zien wij toch geen cent. Het gaat ons om de winkelontzegging en de waarschuwing naar andere slechtwillenden dat als je ‘bij ons’ steelt, je wordt gepakt en meegaat met de politie. Maar goed, in 9 van de 10 gevallen geven de winkeldieven in de winkel al toe tegen de politieagenten dat ze gestolen hebben. En dat grietje bleef maar vertellen dat ze van justitie was en mijn collega er meer van zou horen. Niet dat die agenten zich daar iets van aantrokken, en dat vind ik dan wel weer goed om te zien.