Arie Schreef:
——————————————————-
> op Flitsservice etc.
Als lid van het juridisch team van Flitsservice moet ik nu toch wel reageren.
Ik zal niet ontkennen dat er veel frustratiepostings zijn van mensen die terecht een beschikking opgelegd hebben gekregen.
Echter de functie van Flitsservice is, behalve die uitlaatklep, ook een andere.
En dat is om - gebruikmakend van de mogelijkheden die de wet biedt - te achterhalen of de boete terecht, met toepassing van de juiste bevoegdheden en/of procedure, en correcte waarneming is opgelegd. En in voorkomende gevallen, voldoet de apparatuur waarmee een vermeende overtreding is geconstateerd wel aan de eisen die de wet stelt (b.v. ijking).
Immers, vertrouwen is goed, maar controle is beter.
Door het CVOM wordt Flitsservice - i.t.t. tot andere die zich tegen betaling zogenaamd inzetten voor betrokkenen - uiterst serieus genomen.
In samenwerking met het CVOM worden modi operandi gezocht om de justitiële service te verbeteren.
Ik begrijp dat de wettelijke rechten die een burger heeft voor sommige best frustrerend kunnen werken.
Het bestaansrecht van Flitsservice komt voort uit het grote aantal fouten en missers die gemaakt worden door handhavers.
En dan heb ik het nog niet eens over de wets- of jurisprudentiekennis, of meer het gebrek daar aan. Vooral bij gewijzigde regels.
De score van - bij de rechter - gewonnen zaken waarvoor het juridisch team van flitsservice zich heeft ingezet is relatief hoog.
In die zin is het uitermate jammer dat er geen standaard terugkoppeling plaats heeft richting beschikkende.
Indien in de particuliere sector zoveel fouten zouden worden gemaakt als bij de handhaving bij het opleggen van administratieve sancties, dan was zo'n bedrijf al lang en breed failliet gegaan.
In dat kader geeft het geen pas Flitsservice als uiting van kennelijke frustratie in een dergelijk daglicht te stellen.
P.S.
Mocht je eens de tijd hebben om wat te lezen dan kan ik de verschillende papers van prof. W.A. Wagenaar, hoogleraar rechtspsychologie te Leiden, aanbevelen. Die handelen veelal over zien, waarnemen, de persoonlijke interpretatie daarvan en gevolgtrekkingen daaruit, o.a.voortkomend uit het individuele menselijke verwachtingspatroon. Eigenlijk zou een compendium verplichte literatuur moeten zijn in de opleiding. (Zal het bij gelegenheid eens ter sprake brengen )