in de schaduw van het nieuws over PTSS bij de politie

• Cor van Dam

Er zou een webforum moeten komen, waar Nederlandse PTSS-experts gratis en publiek vragen beantwoorden over PTSS. Iedereen kan dan vele jaren lang hun antwoorden lezen.

En er staan veel bruikbare video's over PTSS op internet. De Nederlandse overheid zou die video's moeten ondertitelen en rubriceren via een overzichtelijk webportaal. Daardoor kunnen ook vrienden en familie van PTSS-slachtoffers worden voorgelicht tegen heel beperkte kosten. Die voorlichting kan ook preventief zijn. PTSS heet in het Engels PTSD.

Webvideo: PTSD & Substance Abuse: Overview & Treatment, 2010

Het ‘National Center for Post Traumatic Stress Disorder’ bespreekt enkele behandelingen voor PTSS.

http://www.youtube.com/watch?v=kPgaDF7AHD0

www.youtube.com/watch?v=kPgaDF7AHD0

Webvideo: ‘Post Traumatic Stress Disorder’, 2009

Nieuwe behandelingen voor PTSS.

http://www.youtube.com/watch?v=SS_6o2IBnUM

www.youtube.com/watch?v=SS_6o2IBnUM

• Planner

Nederlandse experts? Die bestaan toch niet, daarvoor moeten wij toch uitwijken naar het buitenland! M.u.v. die ene expert die overal en nergens een oplossing voor heeft, genaamd Cor van Dam…

• - Gerard -

In de uitzending werd gesproken over 7.000 agenten (voor het gemak) die last hebben van PTSS. In hoeverre zijn zij dan nog voor de volle 100% inzetbaar op straat want dat is blijkbaar toch wel de eis? Want zoal de inspecteur vertelde zitten we niet te wachten, op welke manier je daar dan ook naar kijkt, op politiemedwerkers die zichzelf een politiekogel door het hoofd schieten? 7.000 agenten is toch een serieus probleem voor de politie.

• Starsky79

Misschien had je dan je laatste regel er niet neer moeten zetten. Als het alleen over het PTSS was gegaan in je topic dan waren ook de reacties alleen maar daar over gegaan.

En met alle respect, ik vind die opmerking over de ‘gewone’ burger ook nergens op slaan. Wat maakt jou (en mij) dan zo bijzonder dat we bij de politie werken? Niets.

Ik begrijp wel wat je wilt melden alleen denk ik dat dit ook op een andere manier had kunnen schrijven.

Gr

• - Gerard -

Precies, Starsky79. PTSS treft heel veel burgers en omdat politiemensen ook gewoon mensen zijn, is het niet vreemd, ook gezien de werkzaamheden van de politie, dat PTSS ook bij de politie voorkomt. Of de gewone burger moet het idee hebben dat politieagenten supermensen zijn.

• Arie

Ik begrijp ergens wel wat ie bedoelt, maar je lokt er inderdaad bepaalde reacties mee uit. Alsof de niet-politiemensen allemaal nitwits zijn die zonder uitzondering serieus geloven dat politiemensen alleen maar bonnen zouden schrijven.

Op zich een interessante documentaire.

• De Enige Echte Fritsie

Beste Gerard,

Het is de Wet die bepaalt of iemand als verdachte aangemerkt kan worden.

De politie voert de wet uit. Ik meen dat jij hier een fervent voorstander van bent toch?

En als iemand terecht als verdachte aangemerkt kan worden en achteraf niet de dader blijkt te zijn wil dat niet zeggen dat de verdenking hiermee onrechtmatig is geweest.

En dan zijn excuses ook niet op hun plek. Excuus maak je als je iets verkeerd hebt gedaan.

En inderdaad, politieagenten zijn ongewone burgers.Zelf zeg ik altijd dat het helemaal geen burgers zijn. Want welke (gewone) burger rent naar incidenten toe, terwijl de andere kant oprennen veel veiliger is? Welke (gewone) burger moet zijn hele prive-leven inrichten vanuit de visie dat men 24 u/d voorbeeld moet zijn van onkreukbaarheid?

mzzl,

Frits.

• - Gerard -

De Enige Echte Fritsie Schreef:

——————————————————-

> Beste Gerard,

>

> Het is de Wet die bepaalt of iemand als verdachte

> aangemerkt kan worden.

Zoals je moet weten heb ik zelf ook diverse personen aangehouden, Beste Fritsie

> De politie voert de wet uit.

Ik ook, en met mij is een ieder die zich in dit land bevindt daartoe bevoegd.

> Ik meen dat jij hier een fervent voorstander van bent toch?

Uiteraard.

> En als iemand terecht als verdachte aangemerkt kan

> worden en achteraf niet de dader blijkt te zijn

> wil dat niet zeggen dat de verdenking hiermee

> onrechtmatig is geweest.

Tot nu 100% met je eens.

> En dan zijn excuses ook niet op hun plek. Excuus

> maak je als je iets verkeerd hebt gedaan.

Dat is dan weer jouw uitleg. In de uitzending van afgelopen dinsdag van Opsporing Verzocht meldden de politie en justitie dat een week eerder een foto getoond was van een vrouw die er van verdacht werd betrokken te zijn bij een misdrijf. Op de e.o.a. manier kwamen de politie en justitie er achter dat de vrouw niets met het misdrijf te maken had en liet via het programma weten mevrouw excusses te hebben aangeboden. Het kan dus wel en is ook niet verboden. Wat mij betreft een kwestie van normen en waarden en fatsoen.

> En inderdaad, politieagenten zijn ongewone

> burgers.Zelf zeg ik altijd dat het helemaal geen

> burgers zijn. Want welke (gewone) burger rent naar

> incidenten toe, terwijl de andere kant oprennen

> veel veiliger is? Welke (gewone) burger moet zijn

> hele prive-leven inrichten vanuit de visie dat men

> 24 u/d voorbeeld moet zijn van onkreukbaarheid?

Ja, allemaal leuk en aardig maar voor de wet ben jij gewoon een burger Fritsie. En dan kun je 20 keer politieagent zijn, jij moet ook gewoon achteraansluiten in rij inde supermarkt en als ik daar toevallig de beveiliger ben, jou er op aanspreek en jij denkt als politieagent te mogen voorkruipen dan flikker ik jou gewoon de winkel uit en als jij met teveel alcohol op als bestuurder van een voertuig wordt aangetroffen door jouw collega's dan ben je ook gewoon de Sjaak om maar 2 dingen te noemen die aantonen dat er niets ongewoons aan jou is..

De wet kent jou een aantal extra bevoegdheden toe om jouw werkzaamheden mogelijk te maken maar een tandarts is bevoegd jouw smoel te slopen om het maar in het plat Nederlands te zeggen maar dat maakt hem ook nog geen ongewone burger.

• serine

zo wat ben jij een kortzichtig type zeg..

het type agent waar de burgers zon hekel aan hebben..;)

• Nog steeds Dennis

Beste Gerard,

Mag ik jou even aanspreken op jouw, in mijn ogen, neerbuigende taalgebruik naar deze prikker. Met name het verbasteren van de naam tot een verkleinwoord, stoort mij enorm. Ik vind het in ieder geval respectloos en onnodig.

Wij weten allemaal dat jij op je achterste benen gaat staan, wanneer wij de term “burgers” gebruiken in een context waarbij het verschil tussen opsporingsambtenaren en andere mensen duidelijk gemaakt wordt. Het is echter algemeen geaccepteerde aanduiding, getuige het gebruik ervan door de journalistiek, de (semi-)overheid, etc.

Over het laatste gedeelte van jouw reactie zal ik het verder maar niet hebben, want dat zegt zo enorm veel over jou en helemaal niets over Frits.