Gerard, het zou zo maar kunnen dat de foto van de vrouw die getoond is een misser is van de politie.
(maw, ze was geen verdachte). Uiteraard zijn excuses dan op zijn plaats. Maar als ze wel verdachte was geweest en de foto was getoond, was een rectificatie op zijn plaats met uitleg, maar excuses niet. Er is immers geen fout gemaakt.
Jouw visie op het wel of niet gewoon burger zijn gaat maar ten dele op. Natuurlijk heb ik niet voor te dringen bij een supermarkt of dronken hinderlijk te zijn.Dat maakt mij op dat punt niet anders. Maar als ik dronken rondrij ben ik wel van de 1 op de andere dag werkeloos en dat is de reguliere burger niet.
Als ik ruzie heb met mijn buurman en ik zorg voor een rood/paarse zwelling rondom zijn blauwe kijkers ben ik mijn baan kwijt. Doet de buurman het bij mij kan hij gewoon ziijn baantje behouden. Dat soort zaken maakt het dat je als agent nooit een gewoon burger bent of zult zijn.
Het tandartsvoorbeeld is m.i. ook geen juist vergelijk. Als ik niet wil dat de tandarts aan mijn gebit komt dan blijft hij daar gewoon dus vanaf als ik dat niet wil.
Als ik iemand aanhoud dan gaat die met mij mee, ook al wil deze niet.
Ik snap jouw redenatie maar toch blijf ik van mening dat agenten nooit en te nimmer gewoon burger zijn of kunnen zijn. En daar kiezen we uiteraard zelf voor.
mzzl,
Frits(ie). :-)