in de schaduw van het nieuws over PTSS bij de politie

• - Gerard -

De meesten zijn wel bekend met het fenomeen PTSS en realiseren zich wellicht dat dat niet uitsluitend het domein van de politie is. Je zou, zoals de aspirant ook al aangaf, een uitzending kunnen besteden aan PTSS bij brandweerpersoneel en ambulancepersoneel, kortom alle aspecten van de hulpverlening. Het onderwerp PTSS bij de politie voegt, wat mij betreft, niks toe. Overigens met de wetenschap dat bijvoorbeeld vrijwillig brandweerpersoneel misschien beter opgeleid/begeleid worden dan bij de politie. Mijn zwager is vrijwillig brandweerman en hij ‘mag’ nog steeds niet mee naar ernstige ongelukken. Bij de politie zouden ze ook een selectie kunnen maken, voor zover dat niet al het geval is, wie wel en wie niet bloot worden gesteld aan zaken waarbij PTSS kan optreden.

• Rob II

Dat laatste zal lastig zijn. Immers voorafgaand aan de dienst is niet in te schatten met welke zaken men die dag geconfronteerd gaat worden. Bij de samenstelling van de inzetbare eenheden kan men moeilijk een inventarisatie houden met waar een ieder allemaal niet mee geconfronteerd mag worden of liever niet wordt. Daarnaast is het voor de meldkamer natuurlijk ook niet mogelijk om bij te houden welke eenheid zij niet en welke eenheid zij wel naar een bepaald incident kan sturen.

Op straat moet men 100% inzetbaar zijn omdat (onverwachte) confrontaties met bepaalde soorten incidenten niet te voorkomen zijn. Bij de brandweer ligt dat wellicht wat eenvoudiger omdat die in de regel op pad gaat nadat het incident heeft aangevangen en dus enigszins duidelijk is wat men kan verwachten.

• - Gerard -

Rob II Schreef:

——————————————————-

> Dat laatste zal lastig zijn. Immers voorafgaand

> aan de dienst is niet in te schatten met welke

> zaken men die dag geconfronteerd gaat worden. Bij

> de samenstelling van de inzetbare eenheden kan men

> moeilijk een inventarisatie houden met waar een

> ieder allemaal niet mee geconfronteerd mag worden

> of liever niet wordt. Daarnaast is het voor de

> meldkamer natuurlijk ook niet mogelijk om bij te

> houden welke eenheid zij niet en welke eenheid zij

> wel naar een bepaald incident kan sturen.

Bij de brandweer dus wel. De inventaris is vooraf al gemaakt.

>

> Op straat moet men 100% inzetbaar zijn omdat

> (onverwachte) confrontaties met bepaalde soorten

> incidenten niet te voorkomen zijn. Bij de

> brandweer ligt dat wellicht wat eenvoudiger omdat

> die in de regel op pad gaat nadat het incident

> heeft aangevangen en dus enigszins duidelijk is

> wat men kan verwachten.

Voorbeeld; je hebt een hoofdagent en een aspirant. Gaat het om die zaken dan confronteer je een aspirant daar niet mee, dat is de verantwoordelijkheid van de hoofdagent. Ik zie niet in waarom de bemoeienis van een meldkamer daarvoor noodzakelijk is.

• ­­¥ Lotje ­­¥

De topic gaat voornamelijk over het programma en over de PTSS.

En waar hebben jullie het nu alleen maar over?

Ja schrijf dan wat duidelijker, poeh . …je schreef toch duidelijk : Dit is gewoon de waarheid en de gewone burger zal dit nooit snappen,

Wie heb het daarover??? jij toch??

En wie zegt dat alle burgers zo denken . ?

Hier je zin nog eens :

Dit is gewoon de waarheid en de gewone burger zal dit nooit snappen, want wij schrijven alleen maar bonnetjes toch?

Lekker zeg dat je de gewone burger voor een soort dommie weg zet.(:P)

• Lans

De ene kant snap ik Zorbacop wel maar kan mij meer vinden in jouw visie.

Als je dag en nacht bezig bent met allerhande zaken, waarbij een hoop ellende komt kijken waar de gemiddelde burger geen zicht op heeft en je wordt daarna geconfronteerd met een gefrustreerde burger die een bon heeft gehad, dan kan dat wel eens niet in verhouding staan.

Ik bedoel dan, je hebt bv net eentje onder de trein weggehaald, een hoop emotie erbij, je zit er nog vol van en aan het bureau komt iemand schelden dat "jullie" toch niets anders doen dan bonnetjes schrijven. Tja, dat kan op zo'n moment snijdend overkomen.

Het risico is, is als je nooit eens erkenning krijgt van de burgerij, of laat ik het zo stellen , het misschien niet ziet, dat je denkt dat het gros de politie niet anders ziet dan de bonnenschrijvers. Is een heel normale reactie. Maar niet objectief.

Ik krijg ook genoeg geneuzel aan mijn hoofd over flitsen, bonnenquota etc etc. Maar aan de andere kant, ik krijg ook bedank brieven, soms zelfs een flesje wijn en wat we wel eens willen vergeten, hoe vaak krijg ik wel niet een handdruk met een gemeend “Dank je wel!”

Dus ik sluit me toch aardig aan bij jou Lotje, ik ben van mening dat het gros echt wel positief naar ons kijkt. En zelfs begrip hebben voor de lastige omstandigheden waar we soms mee moeten werken. Opmerking zoals: "Moet voor jullie ook best frustrerend zijn" doelende op justitie die een veelpleger voor de zoveelste keer laat lopen, of een duidelijk uitgesproken “Respect voor jullie werk, ik zou dat niet kunnen”

Zelfs verdachten geven je respect en vinden dat we “best mooi werk” hebben. Ok, ze balen dat je ze achterover hebt getrokken, ze balen dat ze het vechtpartijtje met de politie verloren hebben, maar de politieagent ansich, (afhankelijk van jouw opstelling natuurlijk) hebben ze zelden problemen mee. Het is meer het politie apparaat algemeen (incl justitie) waar ze moeite mee hebben.

Dus resumerend: Mijn ervaring is dat het gros van de bevolking echt wel achter ons staat en begrijpt dat we heel wat voor de kiezen krijgen.

En inderdaad er is een gedeelte wat alleen maar zeikt en hun visie over de politie bepaald van wat ze horen en misschien een keertje hebben meegemaakt.

Het politie-bashen is echt een hype geworden, en dat neemt ook wel weer af. Let maar op. Via internet kan iedereen zijn mening en visie geven, maar volgens mij wordt de gemiddelde forumbezoeker daar ook een beetje moe van.

En de zeikerds, ach, aan de andere kant maar mooi dat ze nooit in een situatie zijn gekomen waarbij ze de politie op hun echt waarde kunnen inschatten.

Ik zeg wel eens tegen een zeikerd die vindt dat we alleen maar bonnenschrijven: Hoe vaak ben je in zo'n situatie gekomen? En hoe vaak zie je politie die NIET aan het flitsen is? Meestal hebben ze 1x een boete gehad en zien ze inderdaad vaker de “normale” politie dan dat ze een flitser langs de weg zien.

En daarnaast, die klagers, dat zegt meer over hun dan over de politie. En zonder direct een stempel te zetten, die klagers zijn ook vaak van een bepaald niveau.

Niet het vermogen om je echt te kunnen inleven, ontevreden over hun eigen leventje, dus wat is dan makkelijk om die frustratie kwijt te raken door even de politie te “bashen”?

Ze doen maar. Ik, mijn collega's en mijn omgeving weet wat het werk echt inhoud. Dat is voor mij voldoende.

Groetjes, Lans

• Lans

Ja dat is er gedeeltelijk Gerard. Bepaalde rangen (adspirant, surveillant, agent) mogen niet naar sommige meldingen.

Echter dat is lastig. Een melding huiselijk geweld kan soms opgelost worden met conflict bemiddeling, de andere gaat over in een aanhouding omdat de partner met een bijl is bewerkt en dood is.

Een aanrijding letsel kan een hoofdwond zijn en behandeling ter plaatse is voldoende, de volgende aanrijding met letsel moet je het hoofd zoeken in de berm.

De meldkamer probeert daar aansturing in te geven, door bv door te vragen wat het letsel is, maar goed, het blijft moeilijk en het is niet te voorkomen dat een collega ergens bij betrokken wordt waar hij (nog) niet aan toe is.

Dat is de selectie in de praktijk.

Uiteraard heb je de algemene keuring. Maar dat is een leidraad. Je moet adv testen een bepaalde score halen mbt omgaan met emoties. Maarja, het blijft een leidraad, de ene dag kan ik prima 3 doden onder de neus krijgen, de dag erna kan ik opeens het niet meer aan. Ieder mens (dus ook een agent haha) heeft zijn grens.

Dan zijn er nog zogenaamde assessments. Stel ik wil forensisch rechercheur worden, 1 van de meest beladen functies omdat deze vaak regionaal werken en per dag soms meerdere doden danwel geweldsincidenten moeten onderzoeken, dan zou ik, na geschiktheid eerst een assessment moeten volgen. Enja, wederom dit is een leidraad, maar je beperkt het risico op afknakken natuurlijk wel. Of beter gezegd, je hebt alles gedaan om te kijken of je het aan kan of niet.

Heb je adv de test een uitslag waarbij naar voren komt dat je gezien jouw omstandigheden en persoonlijkheid het risico loopt af te branden, dan krijg je die functie niet.

Maar goed, een mens is een raar wezen, je kan die test nog glanzend doorkomen, denk niet dat je onschendbaar bent.

Gr Lans

• mwb

Dat doet hij niet.

Hij vat de veelgehoorde opvatting “de politie kan alleen maar bonnetjes schrijven” in een andere stelling.

Als je de zin letterlijk gaat ontleden, snap je dus helemaal niet wat er mee wordt bedoeld.

• mwb

Ik vond het een mooie uitzending, en ben ervan overtuigd dat de meeste mensen wel begrijpen wat er speelt.

Je houdt er altijd een paar over die …. Affijn, laat maar.

• ­­¥ Lotje ­­¥

een burger doe dat . denk ik . ;)

• ­­¥ Lotje ­­¥

Lans Schreef:

——————————————————-

> De ene kant snap ik Zorbacop wel maar kan mij meer

> vinden in jouw visie.

>

> Als je dag en nacht bezig bent met allerhande

> zaken, waarbij een hoop ellende komt kijken waar

> de gemiddelde burger geen zicht op heeft en je

> wordt daarna geconfronteerd met een gefrustreerde

> burger die een bon heeft gehad, dan kan dat wel

> eens niet in verhouding staan.

>

> Ik bedoel dan, je hebt bv net eentje onder de

> trein weggehaald, een hoop emotie erbij, je zit er

> nog vol van en aan het bureau komt iemand schelden

> dat “jullie” toch niets anders doen dan bonnetjes

> schrijven. Tja, dat kan op zo'n moment snijdend

> overkomen.ja ik begrijp dat heel goed .maar toch zou je sterk moeten zijn . die andere gewone burger die zeik over een bonnetje weet niet wat jij net meegemaakt heeft . Je zou hem of haar misschien even naar je collega kunnen sturen met zijn bonnetje . op vang onderling snap je .Ik heb zelf in een zwembad gewerkt . (het weegt niet op van een voorval van onder de trein hoor . Maar er spring er een in het water zonder te kunnen zwemmen . en eruit gehaald is . En even nadien staat er eentje te klagen dat ze 40 cent te weinig terug heeft gekregen bij de kassa . Denk je in je zelf ook wel eens mens klaag niet zo over een paar rotcenten . maar toch moet je tegen over die persoon ook vriendelijk blijven en je gezicht niet op half 11 laten hangen .

>

> Het risico is, is als je nooit eens erkenning

> krijgt van de burgerij, of laat ik het zo stellen

> , het misschien niet ziet, dat je denkt dat het

> gros de politie niet anders ziet dan de

> bonnenschrijvers. Is een heel normale reactie.

> Maar niet objectief.

>

> Ik krijg ook genoeg geneuzel aan mijn hoofd over

> flitsen, bonnenquota etc etc. Maar aan de andere

> kant, ik krijg ook bedank brieven, soms zelfs een

> flesje wijn en wat we wel eens willen vergeten,

> hoe vaak krijg ik wel niet een handdruk met een

> gemeend “Dank je wel!”mooi toch en ik denk ook wel dat er toch mensen zijn die het wel in zien .

>

> Dus ik sluit me toch aardig aan bij jou Lotje, ik

> ben van mening dat het gros echt wel positief naar

> ons kijkt. En zelfs begrip hebben voor de lastige

> omstandigheden waar we soms mee moeten werken.

> Opmerking zoals: "Moet voor jullie ook best

> frustrerend zijn" doelende op justitie die een

> veelpleger voor de zoveelste keer laat lopen, of

> een duidelijk uitgesproken "Respect voor jullie

> werk, ik zou dat niet kunnen"

>

> Zelfs verdachten geven je respect en vinden dat we

> “best mooi werk” hebben. Ok, ze balen dat je ze

> achterover hebt getrokken, ze balen dat ze het

> vechtpartijtje met de politie verloren hebben,

> maar de politieagent ansich, (afhankelijk van jouw

> opstelling natuurlijk) hebben ze zelden problemen

> mee. Het is meer het politie apparaat algemeen

> (incl justitie) waar ze moeite mee hebben.

>

> Dus resumerend: Mijn ervaring is dat het gros van

> de bevolking echt wel achter ons staat en begrijpt

> dat we heel wat voor de kiezen krijgen.

> En inderdaad er is een gedeelte wat alleen maar

> zeikt en hun visie over de politie bepaald van wat

> ze horen en misschien een keertje hebben

> meegemaakt.

>

> Het politie-bashen is echt een hype geworden, en

> dat neemt ook wel weer af. Let maar op. Via

> internet kan iedereen zijn mening en visie geven,

> maar volgens mij wordt de gemiddelde forumbezoeker

> daar ook een beetje moe van.

>

> En de zeikerds, ach, aan de andere kant maar mooi