Ja, zo kun je het ook uitleggen. Maar beste mwb, naar beste weten was ik er van overtuigd dat de voertuigen van de politie niet verzekerd zijn. Als ik nou zeker weet (ook al is het niet waar) dat iets zo is, dan stel ik toch geen vraag. Nu heb ik even verder gezocht op internet, en daar kwam ik tegen dat voertuigen van HET RIJK niet verzekerd zijn, en de politie is blijkbaar niet van het Rijk. Ik kwam in eerste instantie op het intenet meer mensen tegen die schreven dat de voertuigen van de politie niet zijn verzekerd totdat er -blijkbaar- en agent meldde: onze voertuigen, regiopolitie Utrecht, zijn verzekerd bij Winterthur, ik wil je het polisnummer wel even geven.
Verder. Een agent van het klpd Assen vertelde mij jaren geleden dat de politie een ruime voorraad politievoertuigen in opslag heeft staan in, ik geloof dat hij zei: IJsselstein. Wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is. Het is al wat jaren geleden, dus wellicht is dat niet meer zo, maar dat is dan ‘mijn waarheid’. Waarom moet ik dat dan vragen?
Ik heb zelf diverse rijopleidingen gedaan, waaronder dezelfde opleiding die politieagenten krijgen. Als regelmatig in het nieuws komt dat politieagenten brokkenpiloten zijn, wie ben ik dat om dat te ontkennen? En dat agenten brokken maken in het verkeer, wil niet zeggen dat ze allemaal niet kunnen rijden of dat altijd de schuld bij de politie ligt. Rijopleiding is één, het overige verkeer is twee.
We hebben een tijdje terug de discussie gehad over Houten waar een motoragent een oude mevrouw had aangereden op een fietspad tijdens een achtervolging van een scooter. De OvJ heeft toen besloten dat motoragenten niet meer op het fietspad in Houten mogen komen. In eerste instantie dacht ik: wat een oetlul, die OvJ, maar een paar dagen later dacht ik: je hebt gelijk. Er is geen verhouding tussen het volgen met OGS van scooters op een fietspad en de kans dat onoplettende personen die op een fietspad fietsen, aangereden worden door een motoragent. Dan ligt wat mij betreft de pioriteit bij de veiligheid van fietsers op een fietspad en niet de taak van de politie.
mwb, ik heb jaren geleden alweer, ik ,meld het maar even, bij Wegmisbruikers was het geloof ik, een keer een paar agenten gezien in een achtervolging. Ik meen me te herinneren, in Maastricht. Ze waren in achtervolging van drugsrunners. De agenten reden zich klem bij de verkeerslichten en scholden ales en iedereen uit. Vrij zinloos, want niemand hoort ze. Iedereen moest, en dan veel krachttermen, aan de kant. Nou, die agenten, mwb, zijn naar mijn mening VOLSTREKT ONGESCHIKT, om deel te nemen aan het verkeer. Weg ermee. En die types, zo vertelde mij een rijsinstructeur, vind je ook bij de ambulancedienst. Maar daar is het voordeel dat wanneer ze opgaan voor het C rijbewijs, er tussenuit gehaald worden, en niet meer mogen rijden.
Ik erger mij kapot aan mensen die geen richting aangegeven. Maar ik erger me ook kapot als politieagenten geen richting aangeven, en dat heeft niks te maken met het feit dat agenten jou een bekeuring kunnen geven als je geen richting aangeeft, maar het zelf wel ongestraft kunnen doen. Richting aangeven is de belangrijkste vorm van communiceren in het verkeer, ook voor agenten, en niet richting aangeven is naast gevaarlijk, ook een vorm van luiheid (schijt aan hebben0 en bij agenten, wat mij betreft, een vorm van normvervaging. Een agent geeft minimaal richting aan en anders terug naar de rijschool of niet meer rijden.
Als een agent, een motoragent, met OGS of niet, deelneemt aan het verkeer, nogmaals, dan is niet alleen zijn rijopleiding van belang, maar voor een groot deel, het gedrag van overige weggebruikers. En ik vind, zonder op de hoogte zijn van alle details, dat zo'n agent die in Houten de oude vrouw heeft aangereden niet voldoende is opgeleid om zoiets te voorkomen. Dat is mijn mening, maar het zegt niks over de rijvaardigeheden van de motoragent.