weer.....

• - Gerard -

Ja, zo kun je het ook uitleggen. Maar beste mwb, naar beste weten was ik er van overtuigd dat de voertuigen van de politie niet verzekerd zijn. Als ik nou zeker weet (ook al is het niet waar) dat iets zo is, dan stel ik toch geen vraag. Nu heb ik even verder gezocht op internet, en daar kwam ik tegen dat voertuigen van HET RIJK niet verzekerd zijn, en de politie is blijkbaar niet van het Rijk. Ik kwam in eerste instantie op het intenet meer mensen tegen die schreven dat de voertuigen van de politie niet zijn verzekerd totdat er -blijkbaar- en agent meldde: onze voertuigen, regiopolitie Utrecht, zijn verzekerd bij Winterthur, ik wil je het polisnummer wel even geven.

Verder. Een agent van het klpd Assen vertelde mij jaren geleden dat de politie een ruime voorraad politievoertuigen in opslag heeft staan in, ik geloof dat hij zei: IJsselstein. Wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is. Het is al wat jaren geleden, dus wellicht is dat niet meer zo, maar dat is dan ‘mijn waarheid’. Waarom moet ik dat dan vragen?

Ik heb zelf diverse rijopleidingen gedaan, waaronder dezelfde opleiding die politieagenten krijgen. Als regelmatig in het nieuws komt dat politieagenten brokkenpiloten zijn, wie ben ik dat om dat te ontkennen? En dat agenten brokken maken in het verkeer, wil niet zeggen dat ze allemaal niet kunnen rijden of dat altijd de schuld bij de politie ligt. Rijopleiding is één, het overige verkeer is twee.

We hebben een tijdje terug de discussie gehad over Houten waar een motoragent een oude mevrouw had aangereden op een fietspad tijdens een achtervolging van een scooter. De OvJ heeft toen besloten dat motoragenten niet meer op het fietspad in Houten mogen komen. In eerste instantie dacht ik: wat een oetlul, die OvJ, maar een paar dagen later dacht ik: je hebt gelijk. Er is geen verhouding tussen het volgen met OGS van scooters op een fietspad en de kans dat onoplettende personen die op een fietspad fietsen, aangereden worden door een motoragent. Dan ligt wat mij betreft de pioriteit bij de veiligheid van fietsers op een fietspad en niet de taak van de politie.

mwb, ik heb jaren geleden alweer, ik ,meld het maar even, bij Wegmisbruikers was het geloof ik, een keer een paar agenten gezien in een achtervolging. Ik meen me te herinneren, in Maastricht. Ze waren in achtervolging van drugsrunners. De agenten reden zich klem bij de verkeerslichten en scholden ales en iedereen uit. Vrij zinloos, want niemand hoort ze. Iedereen moest, en dan veel krachttermen, aan de kant. Nou, die agenten, mwb, zijn naar mijn mening VOLSTREKT ONGESCHIKT, om deel te nemen aan het verkeer. Weg ermee. En die types, zo vertelde mij een rijsinstructeur, vind je ook bij de ambulancedienst. Maar daar is het voordeel dat wanneer ze opgaan voor het C rijbewijs, er tussenuit gehaald worden, en niet meer mogen rijden.

Ik erger mij kapot aan mensen die geen richting aangegeven. Maar ik erger me ook kapot als politieagenten geen richting aangeven, en dat heeft niks te maken met het feit dat agenten jou een bekeuring kunnen geven als je geen richting aangeeft, maar het zelf wel ongestraft kunnen doen. Richting aangeven is de belangrijkste vorm van communiceren in het verkeer, ook voor agenten, en niet richting aangeven is naast gevaarlijk, ook een vorm van luiheid (schijt aan hebben0 en bij agenten, wat mij betreft, een vorm van normvervaging. Een agent geeft minimaal richting aan en anders terug naar de rijschool of niet meer rijden.

Als een agent, een motoragent, met OGS of niet, deelneemt aan het verkeer, nogmaals, dan is niet alleen zijn rijopleiding van belang, maar voor een groot deel, het gedrag van overige weggebruikers. En ik vind, zonder op de hoogte zijn van alle details, dat zo'n agent die in Houten de oude vrouw heeft aangereden niet voldoende is opgeleid om zoiets te voorkomen. Dat is mijn mening, maar het zegt niks over de rijvaardigeheden van de motoragent.

• KlaasVaak

Oh dan zal dat het zijn… :D

• Reja

Je voorbeeld over Houten is minder geslaagd. Even los van het detail dat het niet zo'n oude mevrouw was, is het denk ik een normale taak van een motoragent om scooters te controleren. Dat is politiewerk en als een motoragent dan geen gebruik zou mogen maken van fietspaden, dan verklaar je de scooterende jeugd volledig vogelvrij.

Daarnaast, en dat heeft iemand anders als eens haarfijn uitgelegd, is de gemeente Houten opgebouwd uit woonwijken die voor motorvoertuigen uitsluitend vanaf een rondweg bereikbaar zijn. Als je van de ene naar de andere wijk wilt met bijvoorbeeld een auto, dan moet je dus de wijk uitrijden en via de rondweg naar de volgende wijk. Tussen alle wijken liggen echter fietspaden (daarom wordt Houten nog wel eens fietsstad van het jaar) en zijn er fietspaden/straten waarop auto's te gast zijn. Fietsers hebben daar dus voorrang.

Het zou volstrekt onlogisch zijn als motoragenten niet van deze fietspaden gebruik zouden mogen maken, maar net als auto's de ene wijk uit moeten rijden, rondweg op en dan de volgende wijk in. Politieauto's kunnen in veel gevallen ook via de fietspaden van de ene naar de andere wijk omdat de middenverhogingen doorgaans voorzien zijn van plastic paaltjes. Naar verluidt gebeurt dit ook, zowel voor surveillance als spoedeisende gevallen.

Ter plekke bekend zijnde blijf ik van mening dat de motoragent weinig te verwijten valt, het was een ongeluk zoals er dagelijks velen gebeuren. Ditmaal met een agent in de hoofdrol. Nadeel van Houten fietsstad is dat fietsers zich ook gaan gedragen naar het feit dat zij “alle rechten” hebben. Om over de scooters nog maar niet te spreken. Gelukkig zijn er wel regelmatig controle acties van de politie. Als automobilist rijd ik liever in andere plaatsen dan in Houten.

Overigens maken ook anderen gebruik van deze tussen de wijken liggende fietspaden, bijvoorbeeld de vuilniswagens !

(Deze schijnen hiervoor ontheffing te hebben, heb ik weleens gehoord).

• - Gerard -

Prima, dan was het niet een oude mevrouw. Ik ben van mening dat de taak van de politie ondergeschikt is aan de veiligheid van burgers. En wellicht is het aan de gemeente om haar fietspaden e.d. anders is te richten. Als OvJ heb je te maken met wat er is gebeurd, de huidige inrichting van de wijken, en de prioriteit van opsporing van gedragingen van scooterrijders t.o.v. van de veiligheid van fietsers. Daarnaast kan ik de agenten die vol adrealine opgefokt drugsrunners achtervolgen ook begrijpen als zij weggebruikers uitschelden. Ik kan me er zelfs in verplaatsen. Blijf ik toch van mening dat deze agenten volstrekt ongeschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer.

Hoe leg ik dat uit? Misschien zo ….. ‘je hebt als politie geen voorrang als je met OGS door het verkeer gaat, maar andere weggebruikers zijn verplicht jou voorrang te verlenen’.

• jobthecop

Ik zal je hierbij zeggen dat er wel degelijk een verzekering zit op een politieuto…alleen met en krankzinnig hoog eigen risico. Ik heb mijn chef Noodhulp wel eens horen praten over 10.000 euro per geval aan eigen risico.

En aangezien de automaat van de touran ervoor zrogde dat vorige maand drie van onze vier noodhulpaito's terug moesten naar de garage, heb ik meteen geleerd dat vervanging van een auto, van bestelling tot levering drie maanden duurt….en dan alleen nog maar omdat Pon, de importeur, ook eigenaar is van Honac, de grootste ( of misschien wel enige) in- en ombouwer van volkswagens naar politieauto's. Anders zou het waarschijnlijk nog langer duren…..

• Lans

Tegen jou Gerard. Gezien de 2e reactie. http://politie.startpagina.nl/prikbord/14595864/14596019/re-weer#msg-14596019

• mwb

Gerard

Ik vind, zonder op de hoogte zijn van alle details, dat ……zo'n agent die in Houten de oude vrouw heeft aangereden niet voldoende is opgeleid om zoiets te voorkomen

Bedankt voor het bevestigen van mijn stelling.

Gerard

Dat is mijn mening, maar het zegt niks over de rijvaardigeheden van de motoragent.

Uiteraard, mijn verhaal gaat ook over jouw meningsvorming.

• - Gerard -

Oké, maar er is toch helemaal geen topic speciaal over de verongelukte motoragent geopend? Er zijn 2 motoragenten omgekomen, en 2 gewond in de regio van de TS. Ts stelt vragen over de techniek van de nieuwe motoren van de politie en ik heb mij twijfels over de rijvaardigheden van agenten. Volgens mij gaat deze topic wat TS en mijzelf beteft over algemeenheden. Ik heb alleen een foto gezien van de motor van de agent die omgekomen is en heb er verder ook niets over gelezen.

Elke dood van een agent is diep triest, daar geen verschil van mening over, maar 2 dagen ervoor vertelde mijn zwager dat hij naar een zelfmoord is geweest (brandweer - trein) en dat neem ik dan voor kennisgeving aan. Elke dag gebeuren er dodelijke ongelukken, dat is de trieste realiteit van de dag. Realiteit is, helaas ook, dat de dood van agent zoals een paar jaar geleden in het Oosten van het land en een paar maanden geleden in Groningen waarbij agenten doogeschoten worden, groot nieuws is en alle journaals op alle zenders haalt, en sommige ongelukken met dodelijke afloop halen alleen SBS6.

• - Gerard -

Dat is duidelijk.Ik schrijf vanuit mijn ervaringen en jij hebt zo jouw ervaringen.

• Hyperactief A-P

Heeft niets met ervaringen te maken - Gerard -, mwb heeft in deze perfect uitgelegt waar de clou bij het benoemen van iets ligt, dus dat je het niet als feit moet brengen als je iets jezelf afvraagt, en dat negeer je. Ik heb meer waardering voor agenten die iets aan je uitleggen en zelf recht door zee zijn, als degeen die zich zo voordoen, maar echte feiten negeren, en in feite vals zijn, die hebben voor mij voorgoed afgedaan. Groetjes v Hyperactief A-P.