Met die volgorde van jou is niks mis. Ik mis alleen het feit dat ik een winkeldief niet kan uitnodigen, ook al heb ik bewijs van diefstal op beeld vastgelegd, zich op een later tijdstip bij mij te melden om een winkelopzegging een oplegging SODA vrijwillig te aanvaarden. Dat de politie MOET opdraven voor een diefstal van 2,50, is niet door mij verzonnen. Ik heb al jaren geleden bedacht dat gemeentelijke BOA's, dat alleen al gezien de kosten van de politie en het feit dat het binnen een gemeente plaatsvindt, dat ook zouden moeten kunnen afhandelen. Maar dat gaan we niet doen. Dat is niet aan mij, ik wil wel. Het aanhouden is ook niet aan mij maar aan de opdrachtgever, wij treden dan ook op namens de opdrachtgever. Er hangen zelfs tekstborden in de winkel waarop bekend wordt gemaakt dat er van elke diefstal aangifte wordt gedaan bij de politie. Ja, en als justitie dan komt met voor mij juridisch ongewenste uitwassen zoals het fenomeen: first offender ….dan zeg ik: who cares? I care about …. winkelontzegging en SODA (en de gestolen spullen terug).
Een paar weken geleden, mijn maat houdt een winkeldief aan. Agent ter plaatse voor de overdracht. Verdachte heeft blijkbaar een hekel aan de politie en uit zich ook zodanig met FOK YOU. Verdachte wordt in de boeien geslagen en bij de muur geplaatst. Verdachte staat op en begint weer met schelden. Agent plaatst zijn vuist in de maag van de verdachte: zo, nou is hij wel stil. Maar nee, FOK YOU …. agent ramt het hoofd van de verdachte tegen de muur, een aantal maal. Er is zelfs bloed zichtbaar.
Ik heb daar niks mee, Dennis. Gaat helemaal nergens over in mijn beleveingswereld.
Een week daarna, ik hou een winkeldief aan. Brigadier ter plaatse en hij kon de politievoorlichter van het korps zelf wel zijn. Keurig netjes en met veel geduld wordt de winkeldief het gevolg van haar handelen uitgelegd. U gaat met ons mee in de politieauto, dan wordt u voorgeleid aan een (h)OvJ, en dat is een politieagent die hoger in rang is dan ik. Is de aanhouding terecht ….. enz. Tot aan de rechter aan toe werd het keurig netjes uitgelegd.
En daar heb ik wel iets mee, beste Dennis.
Maar goed, dat was weer helemaal offtopic.