dna afname weigeren?

• Hyperactief A-P

Ja hoor mwb, dus als de bronnen die daarin aangehaald worden uit het medische top vak tijdschrift The Lancet en meer van dit soort bronnen komen, dan wuif jij het nog weg, wat overigens mag. En al die artsen die hetzelfde hebben geschreven over bijvoorbeeld cholesterol, er is er eentje die heeft de cholesterolleugen geschreven zonder dat die aangeklaagd werd, dan is dat allemaal onzin. Ik lach erom, ik spreek mensen die van hun arts gelijk kregen nadat ze problemen over bepaalde middelen melde. Maar nogmaals, jij bent niet verplicht wat met mijn info te doen, dat is een ieders eigen verantwoording. En dat is nou precies niet weten wat er vroeger speelde als er zaken aan de basis veranderd werden, waarvoor ook toen al gewaarschuwd werd. En in deze heb ik het dan niet over de oorlog, maar over eind 1800 begin 1900, toen het grootkapitaal achter de schermen het onderwijs naar zijn hand zette, te lezen in de Leipzig Connection die zo tot de jaren zestig de situatie beschrijft. Of zijn dat volgens jou ook allemaal sprookjes? Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Ik heb hier nog nooit politiemensen vergeleken met misdadigers uit die tijd, en zal dat ook nooit doen mwb. Sterker nog, het hele wetenschappelijke gebeuren waaraan ik refereer werd al uitgezet toen de partij van Hitler nog niet eens bestond. Die hebben het later uitgevoerd, maar het uitdenken ervan is ver voor die tijd. Je kan hier duizend keer neerzetten dat geschreven tekst anders (minder genuanceerd) kan overkomen als gesproken tekst, maar je verwijt mij dingen terwijl je jezelf al vastgebeten heb, zodat het niet meer verder te nuanceren valt. En de evaring leert, dat het zinloos is om nog bronnen te vermelden, daar mensen die zich al vast gegraven hebben in hun eigen mening, toch geen moeite zullen ondernemen om te kijken waar ik nou eigenlijk precies op doel. Waar als voorbeeld twee mensen een meningverschil hebben, en eentje zich verlaagt tot schelden, zie je ook dat er alleen nog maar over het scheldwoord verder gegaan wordt inplaats van over het onderwerp, maar goed zonde van de tijd om er verder nog energie in te steken. Groetjes v Hyperactief A-P.

• mwb

Natuurlijk wuif ik haar weg. Ze haalt de lancet aan, maar doet wel erg eenzijdig. In de lancet worden de voor en tegens van methodes besproken. Zij haalt alleen 1 kant van een verhaal aan, en zegt dan zich te baseren op de lancet. Ze zegt daarbij niet dat ze de andere argumenten weg laat.

Dat levert leuk leesvoer op voor mensen die maar 1 ding willen lezen en niet benieuwd zijn naar de verschillende kanten van een probleem. Wetenschappelijk volslagen onzin echter.

Maar je gaat een beetje vreselijk van de hak op de tak springen, waarschijnlijk omdat je schrikt van mijn inhoudelijke weerlegging van Mctaggart, en nu schakel je ineens over op een boek over onderwijs,..

Past waarschijnlijk perfect in jouw complotgedachten en je zult ook wel de neiging hebben om uit te gaan leggen waarom het een logische overgang is en geen hak op de tak

Bespaar je de moeite.

De meeste mensen kunnen je echter niet meer volgen en het gaat al lang niet meer over de vraag.

Wat gebeurt er als ik geen DNA af wil staan?

• Hyperactief A-P

Nee mwb ik schrik niet van jou reactie, in tegendeel, ik vind hem wat je mij verwijt. En nee ik ga het niet verder uitleggen en onderbouwen. Het is jou lichaam, en jou keuze of je aan chemische symptoombestrijding doet, met de kans op meer en grotere problemen, of dat je kiest voor natuurlijke oplossingen, waarbij voorkomen nog altijd beter is dan genezen. Dat is mijn mening. En jij heb gelukkig net als ik de vrije keuze die zelf te maken. Terug naar de DNA, in het geval van misdaad is dat inderdaad ook een keuze, maar ik ben en blijf tegen de dwang, daar die als het opgerekt worden, de eerdere vrije keuzes ook in gevaar kunnen brengen, met de wet die begin maart behandeld wordt. Spreek a.u.b alleen voor jezelf, want er zijn zat mensen en dat aantal groeit nog steeds, die e.e.a. wel kunnen confronteren. Toch een goed en rustig weekend verder toegewenst. Groetjes v Hyperactief A-P.

• LM

Hyper, wat is het probleem? Het is toch van alle tijden dat de lichamelijke integriteit wordt aangetast, ook in een rechtstaat? De grondwet biedt deze ruimte, mits bij wet geregeld is een inperking van grondrechten toegestaan. En dit gebeurt volop, wat te denken van de mogelijkheid om iemand in de gevangenis te zetten.

In een rechtstaat kan dit alleen op grond van een wettelijke regeling van een democratisch gekozen orgaan. Zo werkt het ook hier, deze bepaling is bij wet in formele zin vastgelegd. De vergelijking met Nazi Duitsland begrijp ik niet, althans niet toegespitst op het geval waarover we het nu hebben. Hoe zou jij het willen zien dan? Dat een inbreuk op een grondrecht onder geen enkele omstandigheid is toegestaan?

• Hyperactief A-P

Hyper, wat is het probleem? Het is toch van alle tijden dat de lichamelijke integriteit wordt aangetast, ook in een rechtstaat? De grondwet biedt deze ruimte, mits bij wet geregeld is een inperking van grondrechten toegestaan. En dit gebeurt volop, wat te denken van de mogelijkheid om iemand in de gevangenis te zetten. Aldus: LM 25/02/2012 11:26.

Beste LM, iemand in de gevangenis zetten is geen handeling in de zin van dat de lichamelijke integriteit aangetast wordt, dat laatste daar bedoel ik de handelingen mee zoals verplichte bloedafname etc. En/ of gedwongen medische behandelmethoden. Dat laatste probeerd de politiek nu op te rekken. Verontrustend, dat hoofdzakelijk partijen met het woord vrijheid in hun naam juist voor die beperkingen zijn.

In een rechtstaat kan dit alleen op grond van een wettelijke regeling van een democratisch gekozen orgaan. Zo werkt het ook hier, deze bepaling is bij wet in formele zin vastgelegd. De vergelijking met Nazi Duitsland begrijp ik niet, althans niet toegespitst op het geval waarover we het nu hebben. Aldus: LM 25/02/2012 11:26.

De eerste zin klopt, maar bij nieuwe wetgeving zie je vaak dat de ingebrachte veranderingen vaak allemaal door adviserende belangenclubjes gebeurd. Met alle respect, heeft de gewone burger, vaak geen notie van waar wetgeving toe kan leiden, laat staan er wat tegenin brengen. Ik ken jou van het prikbord als iemand die bereid is verder te kijken. Mocht je in de tijd en gelegenheid zijn, dan raad ik de boeken: Het vergeten hoofdstuk binnen de geschiedenis van de gezondheidszorg 1933-1945 van B. Heyl aan, voor de grenzen aan het etische. En http://antipsychiatrie.startpagina.nl/prikbord/read.php?188,5378785,5378785#msg-5378785 het boek onder deze link aangaande o.a. wetgeving die VOOR de oorlog tot stand kwam omarmd door de wetenschap. Ze zijn beiden heklaas niet meer nieuw te verkrijgen, maar worden regelmatig tweedehands aangeboden. Maar zijn onmisbaar om verbanden van toen naar nu doorgetrokken te zien.

Hoe zou jij het willen zien dan? Dat een inbreuk op een grondrecht onder geen enkele omstandigheid is toegestaan? Aldus: LM 25/02/2012 11:26.

Nee zo zou ik het niet willen zien, wie zijn kont brand moet op de blaren zitten. Wat ik wel zou willen, is dat weigering van DNA materiaal afstaan een keuze van iemand zelf blijft, waar de wetgever bij weigering de maximale straf aan zou kunnen koppelen. Dat lijkt me een perfect middel, inplaats van grenzen te overschrijden. Ik hoop dat het helemaal duidelijk is, want ik ga nu gauw boodschappen doen, anders is er geen brood meer. Groetjes v Hyperactief A-P.

• swat

Ik ken de oorlog alleen maar uit de geschiedenisboekjes en dat was machtig interessant om te lezen. Mijn ervaring is dat mensen de oorlog meestal erbij trekken voor hun eigen gewin.

Frank heeft, in tegenstelling tot de meeste slachtoffers in WO II, de mogelijkheid om het bevel tot afname van zijn DNA te laten toetsen door de rechter. Die kan en mag bepalen of het bevel wel of niet uitgevoerd moet worden. Het is niet aan Frank om daar zelfstandig een beslissing over te nemen of het wel of niet gebeurd.

Is Frank eigenwijs dan zijn er proportionele middelen om het te bereiken doel “de afname van de DNA” te bereiken.

• swat

Aangezien met DNA de zwaarste misdrijven opgelost kunnen worden zou de maximumstraf voor weigering afname dus ook de maximale straf op het zwaarste misdrijf moeten zijn. Levenslang voor het weigeren DNA af te staan vindt ik zwaarder dan wat lichte dwang voor een wattenstaafje met speeksel.

• LM

Hyperactief A-P Schreef:

> Beste LM, iemand in de gevangenis zetten is geen

> handeling in de zin van dat de lichamelijke

> integriteit aangetast wordt, dat laatste daar

> bedoel ik de handelingen mee zoals verplichte

> bloedafname etc. En/ of gedwongen medische

> behandelmethoden. Dat laatste probeerd de politiek

> nu op te rekken. Verontrustend, dat hoofdzakelijk

> partijen met het woord vrijheid in hun naam juist

> voor die beperkingen zijn.

Het is maar hoe je het definieert. Iemand tegen zijn wil opsluiten / beperken in zijn vrijheid is m.i. wel degelijk een aantasting van zijn lichamelijke integriteit. Het afstaan van DNA voor opsporingsdoeleinden is wat anders dan iemand verplichten tot het ondergaan van een behandeling. Het afnemen van DNA staat principieel op gelijke voet als het afnamen van vingerafdrukken. Dat gebeurt al jaren en volgens mij heeft niemand daar echt moeite mee.

> Nee zo zou ik het niet willen zien, wie zijn kont

> brand moet op de blaren zitten. Wat ik wel zou

> willen, is dat weigering van DNA materiaal afstaan

> een keuze van iemand zelf blijft, waar de wetgever

> bij weigering de maximale straf aan zou kunnen

> koppelen. Dat lijkt me een perfect middel,

> in plaats van grenzen te overschrijden.

Dat laat keuzeruimte aan het individu en het is daarom rechtstatelijk gezien in theorie misschien wel het meest juist. In dit geval (net als bij vingerafdrukken) praktisch niet uitvoerbaar. Er zijn twee categorieën personen die weigeren mee te werken. In de eerste plaats mensen die alleen principiële bezwaren hebben. In de tweede plaats personen die wat te verbergen hebben. De wet richt zich primair op deze 2e cat. Met de eerste groep weigeraars kunnen we in leven, de wet ziet niet op hen (DNA afstaan is geen doel op zich) en het straffen van deze groep lost niets op (een dergelijk principe schaadt in niemand). Waarbij ik even voorbij ga aan een eventueel preventief effect, als je weet dat je DNA in de databank zit zal dit je misschien weerhouden van het plegen van feiten in de toekomst. Probleem: Je kunt de principiële weigeraar niet aan zijn neus herkennen. De strafmaat op een weigering zou dan zo zwaar moeten zijn dat de 2e cat. niet een strategische afweging maakt. Dit betekent levenslang. De vrije keus is daarom in dit geval slechts windowdressing.

Voor deze optie is bijv. wel gekozen bij het vermoeden van rijden onder invloed. De verdachte MAG blazen (ik bedoel dan niet de 1e selectie, maar de definitieve vaststelling), weigert hij dan wordt hij niet gedwongen om te blazen, maar volgt wel de zwaarste sanctie. De verdachte maakt dan zelf de afweging.

• Hyperactief A-P

Ik ken de oorlog alleen maar uit de geschiedenisboekjes en dat was machtig interessant om te lezen. Mijn ervaring is dat mensen de oorlog meestal erbij trekken voor hun eigen gewin. Aldus: swat 25/02/2012 12:58.

De geschiedenisboekjes zijn niet compleet swat, de rol van de wetenschap is daarin niet belicht, was nogal een beladen onderwerp. Maar wat betreft eigen gewin sla je de spijker volledig mis, ik heb in tegenstelling tot wat ik aanvecht geen enkel (financieel) belang. Ik zou niet weten wat ik er persoonlijk mee zou winnen? Voor de rest is mijn standpunt wel duidelijk schat ik zo in. Groetjes v Hyperactief A-P.