Staat van de rechtsstaat

• BennieMak

Retorische vraag van rijsbergen: Is dat gebaseerd op feiten of gebaseerd op je onderbuik gevoelens?

Ik heb je al gewezen op het aandachtig doorlezen van het topic. Dit gaat natuurlijk over feiten. Ik heb geen zin om steeds in herhalingen te vervallen. Het moet (het had) dan tot je doorgedrongen kunnen zijn wat ik bedoel.

• BennieMak

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Of ‘het oordeel zegt vaak meer over degene die hem uitspreekt dan de beoordeelde’. Je doet je best maar :D

• BennieMak

hippo Schreef:

——————————————————-

> maar goed dat er hier in NL nog een rechtsstaat

> is………………………

>

Dus een waardevol goed om te beschermen en zorgen (zijn dat ook onderbuikgevoelens?) over te maken!

• Plukkie

Tja probleem is dat iedereen alles wil vinden maar weinig wil dulden.

Daarbij ligt de geweldsmonopolie bij de overheid (politie)

Om je voorbeeld van de zwerver te zien..waarom zou in godsnaam die agenten eropuit zijn om hem te schoppen?

Wat is daar voor haar op persoonlijk vlak te halen?

En kom niet aan met ze wil de baas zijn etc. want dat is inherent aan de functie.

• BennieMak

Ik heb het over het patroon van geweldtoepassing op genoemde groepen. De agent in de door jou aangehaalde casus handelt blijkbaar volgens de ambtsinstructie. Ik ken een voorbeeld waarbij een zwerver werd geintimideerd door de politie, en de agenten zijn daarom ontslagen.

• rijsbergen

Als een grote groep zich tegen de politie keert is het dan niet logisch dat de politie geweld gebruikt om de orde te kunnen herstellen als praten en luisteren niet werkt?

Hoe moet de politie het anders oplossen volgens jou?

• rijsbergen

dus beide casussen goed opgelost toch of niet? Sancties tegen degene die niet volgens de regels handeld

• Planner

BennieMak

Ik ken een voorbeeld waarbij een zwerver werd geintimideerd door de politie, en de agenten zijn daarom ontslagen.

En ziehier hoe de rechtsstaat werkt. Ook politieagenten die over de schreef gaan worden aangepakt. Het probleem is niet de rechtsstaat die niet functioneert, maar dat jij het niet eens bent met de regels die er binnen onze rechtsstaat gelden. Want eerder haalde jij een ander voorbeeld aan om jou stelling te onderbouwen, maar daar is nu juist de agent van alle blaam gezuiverd, hoewel jij en een paar anderen maar door blijven drammen,

Maar ook dat is in onze rechtsstaat geen probleem, want dat mag jij net zo vaak en hard roepen als jij wilt, zolang je maar binnen de regels blijft die wij in deze rechtsstaat hebben afgesproken, daar waar jij elders al lang opgepakt zou zijn. En je hebt ook de mogelijkheid om op democratische wijze te proberen om de regels te veranderen. Maar dan zal je eerst vele anderen van jouw gelijk moeten zien te overtuigen, en daar gaat het al snel mis…..

• ingrid003

Inderdaad, als hij voorheen aggressief was en NU niet meer dan is het een agent niet toegestaan geweld te gebruiken. En ja, gewoon beroepsrisico hoor, de brandweer moet ook wel eens een brandje blussen.

• ingrid003

Moet je van tevoren mee komen, als je een budget tot je beschikking hebt en je overschrijdt dit met vele miljoenen dan doe je toch iets niet goed. Vervolgens gaan huilen dat er een tekort is en dat er mee bij moet is typisch iets voor ambtenaren.