Instanties accepteren valse ID-bewijzen

• BennieMak

Planner Schreef:

——————————————————-

> Het verschil tussen Douane en KMAR is kennelijk

> nog steeds erg moelijk! En daar gaat het hier dus

> niet over, want ik mag toch hopen dat de KMAR

> medewerkers in de balies op Schiphol (en andere

> luchthavens) een dergelijk document niet zullen

> accepteren?

Planner:

Het voorzetje ‘ruzie’ op het bord is dus hiermee weer gezet, ik had het niet eens in de gaten. En als dat niet je bedoeling was, dan had ik het sociaal gevonden dat je het corrigeerde…

Of ik het verschil tussen de Douane en de KMAR wel of niet ken is helemaal niet van belang hier. Het gaat erover dat personen belast met het controleren van wettige middelen er niet geschikt voor zijn.

Het trieste is dat medewerkers van de KMAR, belaste met de douane controle, inderdaad het verschil tussen een man en vrouw niet ‘zien’.

Overigens duidde ik met douane controle helemaal niet op de dienst Douane maar op de grenscontrole…om maar eens een juist analogie te gebruiken.

• rijsbergen

Het verschil tussen een man en vrouw is in bepaalde ook niet meer zichtbaar. Beschikt men dan tevens over een goed vervalst document dan bestaat de mogelijkheid inderdaad dat zo'n persoon door de controle heen komt.

• rijsbergen

Als een beveiliger tot taak heeft om ID-bewijzen te controleren waarom zou hij dan niet tot aanhouding kunnen overgaan indien hij twijfels heeft over de echtheid en correctheid van dat document? Het is toch een strafbaar feit en op heterdaad.

• BennieMak

Beste rijsbergen, het verschil was overduidelijk! De betreffende ambtenaar excuseerde zich met de woorden dat de vrouw vriendelijk overkwam….

• rijsbergen

Dan is dat een slechte zaak. Reken maar dat er dagelijks mensen met valse/vervalste documenten schengen in danwel uit kunnen reizen. Ook die technieken staan niet stil

• Planner

BennieMak

Het voorzetje ‘ruzie’ op het bord is dus hiermee weer gezet, ik had het niet eens in de gaten. En als dat niet je bedoeling was, dan had ik het sociaal gevonden dat je het corrigeerde…

Ik heb werkelijk geen idee waar jij het over hebt? Het was, en is niet mijn bedoeling, ik constateer slechts dat jij, net als vele anderen, douane verward met de KMAR.

BennieMak

Of ik het verschil tussen de Douane en de KMAR wel of niet ken is helemaal niet van belang hier.

Inderdaad is dat niet van belang, maar jij begint over de Douane

BennieMak

Het gaat erover dat personen belast met het controleren van wettige middelen er niet geschikt voor zijn.

Nee, het gaat hier over beveiligers en andere burgers die ongetraind belast worden met deze controle, dit in tegenstelling tot de KMAR die daar wel in getraind is en inderdaad, ook daar gaat het wel eens mis. Net als jij zijn dat namelijk mensen en die maken nu eenmaal fouten. Zij krijgen dagelijks een heleboel geldige documenten te zien, en daartussen zitten een paar documenten waar iets mee aan de hand is en die moeten zij er, liefst 100% tussen uit halen. Om te zeggen dat zij er niet geschikt voor zijn wanneer een bepaald percentage doorheen slipt dat gaat helemaal nergens over….

BennieMak

Het trieste is dat medewerkers van de KMAR, belaste met de douane controle, inderdaad het verschil tussen een man en vrouw niet ‘zien’.

Mijn beste, medewerkers van de KMAR zijn belast met de GRENS controle (controle van reisdocumenten), Douane medewerkers zijn belast met de DOUANE controle (Controle op invoer/uitvoer van goederen). Zo moeilijk is het verschil toch niet?

En omdat jij een keer kennelijk een TV programma hebt gezien waarin een dergelijke fout is gemaakt, wil toch niet zeggen dat dit de standaard is?

BennieMak

Overigens duidde ik met douane controle helemaal niet op de dienst Douane maar op de grenscontrole…om maar eens een juist analogie te gebruiken.

Dat had ik dus al door, vandaar dat ik de correctie maakte, en dat vat jij niet zo goed op. Maar zelfs nadat ik jouw er op gewezen heb, maak jij nog steeds dezelfde fout. Dat is kennelijk geen enkel probleem, maar wanneer 1 KMAR medewerker een fout heeft gemaakt dan is dat voor jouw het bewijs dat alle KMAR medewerkers er een potje van maken…..

• - Gerard -

Welk strafbaar feit? Noem eens een wetsartikel. http://politie.startpagina.nl/prikbord/15941847/15960274/re-instanties-accepteren-valse-id-bewijzen#msg-15960274

• Planner

Artikel 231, Wetboek van Strafrecht?

http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnAH8539.html

En dan heb ik het dus niet over een of ander fantasiedocument….

• - Gerard -

Mooi, duidelijk. (tu) En nu de NU.nl medewerker. Hij heeft wel een fantasiedocument gebruikt. Niet strafbaar, maar ‘dom’ van de beveilger(s)?

• KlaasVaak.

Het hangt er sterk vanaf wat het vervolg is van het gebruik van een valse ID-kaart.

Een strafbaar feit is een feit dat in het Wetboek van Strafrecht staat. Identiteitsfraude staat niet in dit wetboek.

Wel de gevolgen daarvan, zoals oplichting, valsheid in geschrifte, stalking en dergelijke.

Doe dus aangifte van een van deze strafbare feiten.

Als er geen strafbaar feit is gepleegd met behulp van identiteitsfraude, heeft aangifte doen weinig zin.

Oplichting en/of diefstal

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-identiteitsfraude.html

opvallend is dit antwoord: http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1370&all=1 in vergelijk met het vorige….

Valse sleutels (Art. 311 SR) http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BQ6723

Een valse sleutel hoeft geen fysieke sleutel te zijn, het kan een sleutel zijn maar ook een ander goed zoals een (tank)pas.

Een valse sleutel hoeft niet vals te zijn, hij kan echt zijn maar afgegeven zijn aan de gebruiker maar voor een ander doel dan waarvoor deze de sleutel gebruikt.

Voorbeeld: als je tijdens vakantie de sleutel aan de buren geeft om de plantjes te verzorgen en deze de sleutel gebruiken om je huis leeg te roven: 311.

De sleutel was afgegeven voor de plantjes en niet om de diefstal te vereenvoudigen.

Ook het gebruik van ijzerdraadjes om een slot te openen kan leiden tot het gebruik van een valse sleutel. Het ijzerdraad is de sleutel waarmee het slot werd gemanipuleerd.

Hiermee wil ik slechts aangeven dat een origineel ID-bewijs dat aan de basis staat van een gemuteerd ID-bewijs al tot een valse sleutel zou kunnen leiden.

Ook het gebruik van een valse ID-kaart zou dat kunnen zijn. Je voordoen voor een ander door gebruik van een valse ID-kaart.

Dit grenst heel dicht aan oplichting…

Paspoortwet art.61:

Artikel 61

Het is een ieder verboden drukwerken of andere voorwerpen in een vorm die ze op reisdocumenten doet gelijken, te vervaardigen, te verspreiden of ter verspreiding in voorraad te hebben.

Het zou mogelijk nog tot huisvredebreuk kunnen leiden (met mitsen en maren):

Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum,

of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen,

aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer.html

Zie de alinea: Controle door particuliere beveiligingsbedrijven

Werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven, bijvoorbeeld beveiligingsmedewerkers van winkels en uitgaansgelegenheden, zijn geen toezichthouders.

Zij mogen van de wet mensen op straat niet vragen zich te identificeren.

Zij mogen wel, vanwege beveiliging of door de huisregels van het bedrijf waarvoor zij werken, bezoekers of klanten vragen zich te identificeren.

Die bezoekers zijn niet verplicht daarop in te gaan, maar zij moeten wel accepteren dat zij het pand worden uitgezet of dat hen de toegang wordt geweigerd.