Het blijft triest ..

• Planner

Jij hebt werkelijk geen idee als jij zegt dat dat “heel gewoon” is. Want dat kan, vanuit onze westerse opvattingen, wel heel gewoon zijn, maar een vrouw die een burka draagt (en wellicht haar man die bij haar is). denken daar echter heel anders over. Simpelweg even een boete geven en vragen om de burka (die niet alleen het hele gezicht, maar het hele lichaam bedekt) in het openbaar en zeker ten overstaan van een man af te doen, dat gaat echt niet zo maar even op jouw verzoek gebeuren, hoe “gewoon” jij dat ook vind.

Dus zal de vrouw (en haar man, want die laat zijn vrouw echt niet zo maar even met vreemde mannen alleen in de auto stappen) mee naar het bureau, net als nu. En dan kan daar de identiteit door een vrouwelijke collegas gecontroleert worden. Prima, howel het toch eigenlijk niet de bedoeling was dat men mee moest maar dat terzijde! Maar als er een burka verbod geld, en jij hebt de verdachte helemaal naar het bureau gesleept om de boete te geven, dan kan jij toch niet toestaan dat zij met burka aan het politiebureau verlaat? De eerste de beste collega die zij op het parkeerterrein aantreft zal haar weer mee moeten nemen….

• - Gerard -

Planner, er ontgaat jou een detail. De politie is de baas op straat. Niet mevrouw of haar man. Dus dat zal dan gauw, zoals jij de werkelijkheid schetst, een gevalletje niet voldoen aan vordering politieambtenaar en verzet bij aanhouding worden.

• Planner

Nee daar ga ik zeker niet aan voorbij. Ik constateer slechts dat het simpel even een bonnetje uitschrijven wel makkelijk gezegd is, maar in de praktijk hoogstwaarschijnlijk zal uitmonden in hetgeen jij schets.

• - Gerard -

Het zij zo en ik zie KlaasVaak daar niet warm of koud van worden. Meewerken en anders afslepen naar het politiebureau.

• KlaasVaak

Hoe zie jij dat voor je als ik die persoon aan hou dan?

Met burka op naar bureau en daar bekeuren, en dan?

Heenzenden zonder burka/met burka in de hand?

Moet die burka inbeslaggenomen worden?

Mag ze na aangehouden en heengezonden te zijn ineens wel van haar geloof/man de straat op zonder burka?

Ergo: aanhouden verandert niets aan haar geloofsverplichting/eigen wil om een burka te moeten dragen.

Als ik de zaak op straat kàn afhandelen en er geen meerwaarde is om aan te houden dan is aanhouden niet gewenst.

Dus is het uitgangspunt: niet aanhouden maar afdoen met een bekeuring.

Daarvoor moet zij staande gehouden worden en zal de burka afmoeten.

Dat moet ie ook als zij het bureau verlaat na een aanhouding dus op enig moment moet dat dus toch, kan het dus net zo goed meteen op straat.

Als zij of haar man besluit daarvoor in verzet te gaan al of niet met geweld dan volgt er wel een aanhouding.

Maar dat mag niet op voorhand een reden zijn om aan te houden en naar bureau te gaan.

Trouwens: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8715943/___Hoofddoekjes_belediging_van_mannen___.html?p=28,2

• Planner

Geen idee, jij zegt dat “gewoon” je een bekeuring uitschrijft, ik denk dat het niet “gewoon” zal gaan en dat je “gewoon” op het politiebureau beland en dat er dan een vrelijke heiza onstaatdt omdat het gemak waarmee het gewoon vind volstrekt haaks staat op hoe deze mensen hun religie beleven. Daar kan jij je wellicht niets bij voorstellen, maar ik wel.

Nu is er p zich niet een groot probleem. Je neemt de dame (en echtgenoot) mee, naar het bureau, trommelt een vrouwelijke collega op, er zullen wat woorden vallen wat ook hier is men niet erg van gediend, maar uiteindelijk zal de burka wel afgedaan worden, de identiteit wordt vastfesteld, mevrouw krijgt een paar bonnetjes mee en klaar is Kees (of KlaasVaak) en mevrouw kan, met burka aan, haar weg weer vervolgen. Met een burka verbod wordt de situatie nog wat ingewikkelder, want dan kan je het niet verkopen dat je haar met burka aan weer laat vertrekken. Nergens heb ik gelezen dat het burka verbod betekend dat je burka's in beslag moet nemen, je mag er “alleen” niet mee over straat.

• Planner

Dat zeg ik toch ook niet. Maar het is geen “gewoon” bonnetje uitschrijven, dat is alles wat ik zeg.

• - Gerard -

Nu nog wel - staandehouden-, straks niet meer - aanhouden -.

• - Gerard -

Planner, je slaat wat feiten over. Ten eerste boeit het niet welk geloof iemand aanhangt. Allemaal ondergeschikt aan de wet. Nu is het zo dat wanneer KlaasVaak iemand in een boerka tegenkomt en om de e.o.a. reden wil weten wie het is, hij overgaat tot staande houden. Straks is het een strafbaar feit en dient de boerkadrager AANGEHOUDEN te worden en aangehouden worden betekent volgens mij nog steeds; overbrengen naar een plaats van onderzoek en voorgeleiden aan een (h)OvJ. Er gaat dus een OvJ over en niet een agent.

• Planner

Gerard,

Ik sla niets over. Ik reageer slechts op hetgeen KlaasVaak “gewoon” denkt te doen. En ik vind het wel knap dat jij nu al weet hoe de wet er in de toekomst uit komt te zien…..