Omdat ik vind (eis) dat de politie overal hetzelfde is. En dat er intern voor een gebied een aparte korpschef benoemd is. Ik zie wel eens van die borden langs de weg: regiopolitie Midden-west, oost, zuid land. Wat maakt mij dat uit? Het staat toch niet op het voorhoofd van een agent of hij in RR werkt of AA? En dat van jou, zijnde agent in RR, wordt verwacht je terughoudend op te stellen in Groningen ….. wat maakt mij dat nou uit? Dat is toch allemaal intern afgesproken, heb ik, als gewone burger, helemaal niks mee. Net zo goed dat het mij niets uitmaakt of een hfd. comm. of een surveillant mij aanspreekt. Zo'n hfd. comm. maakt net zoveel indruk op mij als een surveillant. Voor mij is bepalend of zo'n gesprek voor mij nuttig is.
Kijk, als die hfd. comm. waar Alphen aan de Rijn ook onder valt (ik weet zijn naam niet eens, kun je nagaan) bij Pauw en Witteman hoor vertellen dat de motoragent niks fout deed - je weet het vast nog wel, gaat voor de ambulances uit en zet zijn motor midden op de rijstrook en wordt vervolgens aangereden -. Ja, dan denk ik: ga iets anders doen man …. ga vertellen over vastgoed waar je verantwoordelijk voor bent bij de politie, maar als je niks weet over de werkvloer, klets dan niet zo oeverloos dom. Want de heren Pauw en Witteman weten blijkbaar ook niks over politiewerk, dus heeft de hfd. comm. al snel gelijk.
En KlaasVaak, realiseer je je wel dat jij en een mwb kijken, reageren vanuit de politieorganisatie waar jullie deel van uitmaken en ik vanuit de burgermaatschappij. Twee volkomen gescheiden werelden. En dan denk ik wel eens; de politie is zo'n ontzettend klein bestandsdeel van de maatschappij (in de dierenwereld waren jullie binnen een dag uitgestorven) en toch zoveel en verstrekkende invloed.