Agente schopt verdachte

• KlaasVaak.

Ik ben nog in afwachting van de ‘behandeling’ van de media van het tweede filmpje.

'Toevallig' weet ik iets meer over de achtergrond en de reactie van het korps naar de media hierover.

Maar het blijft ijzig stil van de kant van de media.

Zelfs geen journalistieke correctie (rectificatie) of artikel dat het gebeuren uit het filmpje toelicht en nader verklaart. Waarom niet?

Het was toch zo'n maatschappelijk hot item?

Het waren toch ‘slechts’ koppen in chocoladeletters, in chocoladequotes, dus letterlijk van een ander overgenomen. Niet voor eigen rekening. (verwerpelijke denkwijze trouwens).

Dus daar kun je geen gezichtsverlies aan leiden. Hooguit dat je je bron ‘devalueert’.

Maar dat had een goed journalist kunnen voorkomen…

Door onderzoek te doen naar de juridische kaders en achtergrond.

Het artikel een dag later te brengen mèt correcte onderbouwing?

Maar het lijkt dat als het over de politie gaat, of over de primeur hebben, dan gaat de media over lijken.

Niemand van de media heeft de korpschef zelf geïnterviewd. Althans, ik heb geen interview gezien.

Alleen een door de politie zelf gebracht filmpje op Youtube met een verklaring.

Een gemiste kans om vragen te stellen en ongewenste antwoorden verduidelijkt te krijgen.

Waarom zou er geen onderzoek van het OM zijn voor de agenten uit het 2e filmpje? Zou het dan echt waar zijn?

Geldt de oudhollandsche wijsheid: “Wie niet horen wil zal voelen” dus ook voor verdachten? (Niet als het aan GroenLinks en Leefbaar Rotterdam ligt)

Tegenwoordig vertaalt in artikel 8 lid 1 Politiewet 1993.

Dat er nog maar veel filmpjes van rechtmatig toegepast politiegeweld mogen verschijnen.

Want politiegeweld is het wel gewoon, maar wel rechtmatig.

En betere waarschuwing kan er niet van uitgaan: Je doet (als verdachte) heel gewoon wat de politie van je verlangt.

Zoals vroeger bij bromsnor al heel gewoon was. Anders krijg je een schop onder je kont of een tik op je gezicht.

En als je heel gewoon doet is er niets aan de hand.

En de maker van de slogan “de politie is je beste vriend” is ontslagen. Hij wel!

• Reja

Leefbaar Rotterdam sprak direct na het uitkomen van het filmpje dat de agente ontslagen moest worden. Inmiddels hebben zij aangegeven te snel te hebben gereageerd op de beelden (van een half filmpje) en hebben spijt betuigd. Aldus een artikel in het AD van vandaag.

• LM

Dhr. Bonte van GL gaf gisteravond een interview in het nieuwsprogramma De Vijfde dag. Er was ook een vertegenwoordiger van de politie die helaas niet scherp genoeg was. Bonte wil een aanpassing van het geweldsprotocol waarin staat dat geweld moet stoppen als het niet meer nodig is…… huh? Een heel verhaal. Dhr. Bonte schijnt te denken dat het huidige protocol dit wel toestaat. Hoe knullig. Politiek gehijg, bah.

• KlaasVaak.

Ik heb altijd geleerd dat de politie zich bij lopende zaken koest moest houden.

Hier in Nederland is het een sport om jezelf als ‘politicus’ zo snel mogelijk te laten horen om te scoren.

En die uitspraak / dat artikel heeft de digitale versie van het AD niet gehaald.

Ik hoop dat dat nog komt, of moet een ‘rectificatie’ altijd klein gebracht worden en iets van horen zeggen / uit naam van een ander groot

• KlaasVaak.

Eerst van mening zijn een punt te hebben en een spoedvergadering van de raad initiëren.

Dan geen gelijk krijgen maar dan alsnog vinden dat er iets aan de wet veranderd moet worden.

Dan begrijp je het niet, wil je het niet begrijpen of wil je je zin doordrammen.

Gelukkig heeft hij niet door dat dat ondertussen niemand, maar dan ook niemand die er ècht toe doet hem nog serieus neemt.

Dat is niet alleen triest maar ook een beetje gevaarlijk. Oja, en zonde van het geld.

• - Gerard -

Ik wilde al helemaal niet weten wie die ‘focking’ (straattaal Arie, me sorry) Bonte is, maar toch even gezocht en dit was het eerste wat ik bovenaan in de zoekmachine vond: http://www.rijnmond.intermax.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FGroenLinks%20wijst%20Bonte%20af%20als%20landelijke%20voorzitter

Nu weet ik het zeker …. ik wil ‘het’ helemaal niet kennen.

• Bart

Erger is nog dat de agenten de ellende zelf veroorzaakt hadden. Voor zover bekend - en niet tegengesproken - lag de man dronken te slapen in een portiek, een onmetelijk gering vergrijp. Hij werd met de wapenstok wakker gepord, wat de dronkaard - hoe verrassend - nijdig deed ontwaken. De escalatie ging snel: de zatlap deelde een mep uit of probeerde dat, en kreeg, hup, pepperspray in de ogen gespoten, een probaat middel om een benevelde, zich belaagd voelende geest door het lint te laten gaan. Daarop moest de agressieveling geboeid worden, wat de agenten zo klungelig aanpakten dat de boeien aan slechts een pols vastzaten.

De rest hebben we gezien. Door eigen toedoen lieten twee politiemensen een kwestie van niks escaleren tot een compleet kooigevecht. Dat doet op zijn zachtst gezegd twijfelen aan hun competentie en oordeelsvermogen - en aan hun mentaliteit, hun manier van tegen mensen aankijken en met ze omgaan.

• - Gerard -

O ja, op die fiets. Dus, als jouw zoon, en ik weet niet of jij een man of vrouw bent, maar laten we even uitgaan van een vrouw, tegen jou zegt, als jij hem wakker maakt omdat hij naar school moet: “Hou je smoel, stinkende takkehoer, flikker op of ik trap je helemaal verrot” ….. dan ben JIJ degene die het laat escaleren als je daarna nog iets durft te zeggen tegen jouw zoon? Kijk, want slapen in zijn eigen bed is niet eens een vergrijp, maar jij vindt het goed dat jij zo door jouw eigen zoon wordt aangesproken als je hem ergens op attent wilt maken.

Jaja, nee dan begrijp ik jouw uitleg een stuk beter.>:D<

• Bart

Deze vergelijking gaat vanzelfsprekend niet op. De relatie tussen een ouder en kind is iets volkomen anders dan de relatie tussen een politieagent en een burger.

En er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen “iets zeggen” of meteen maar grof in het kruis trappen/in elkaar slaan.

Bovendien behoort een politieagent wel wat te kunnen hebben wat verbaal geweld betreft.

Ik ben dus in het geheel niet onder de indruk van je argumenten.

• Reja

Ik heb het even voor je opgezocht, op pagina 11 weggemoffeld.

Schoppende agente krijgt steun

Rotterdam - Diverse Rotterdamse politici trekken de harde kritiek in die zij vorige week uitten op een agente die diverse keren op een op de grond liggende dronken Let inschopte. Dat bleek gisterenavond tijdens een debat in de Rotterdamse gemeenteraad. Met name Leefbaar Rotterdam betuigde spijt.

Na het zien van de beelden drong de grootste oppositiepartij aan op onmiddellijk ontslag van de agente. “Geweld is confronterend”, vertelde raadslid Robert Simons. “Op dat moment was het verleidelijk snel te oordelen. Achteraf hadden we dat anders moeten doen nu is gebleken dat het filmpje slechts een deel van de werkelijkheid liet zien.”

Het Openbaar Ministerie concludeerde deze week al dat de agente niet wordt vervolgd omdat ze zich aan het geweldsprotocol zou hebben gehouden. De actie van de agente volgde volgens het onderzoek op geweld van de dronken man.

—-

(Geen voorpagina nieuws, excuses doen het minder goed dan spektakel).