Ik ben nog in afwachting van de ‘behandeling’ van de media van het tweede filmpje.
'Toevallig' weet ik iets meer over de achtergrond en de reactie van het korps naar de media hierover.
Maar het blijft ijzig stil van de kant van de media.
Zelfs geen journalistieke correctie (rectificatie) of artikel dat het gebeuren uit het filmpje toelicht en nader verklaart. Waarom niet?
Het was toch zo'n maatschappelijk hot item?
Het waren toch ‘slechts’ koppen in chocoladeletters, in chocoladequotes, dus letterlijk van een ander overgenomen. Niet voor eigen rekening. (verwerpelijke denkwijze trouwens).
Dus daar kun je geen gezichtsverlies aan leiden. Hooguit dat je je bron ‘devalueert’.
Maar dat had een goed journalist kunnen voorkomen…
Door onderzoek te doen naar de juridische kaders en achtergrond.
Het artikel een dag later te brengen mèt correcte onderbouwing?
Maar het lijkt dat als het over de politie gaat, of over de primeur hebben, dan gaat de media over lijken.
Niemand van de media heeft de korpschef zelf geïnterviewd. Althans, ik heb geen interview gezien.
Alleen een door de politie zelf gebracht filmpje op Youtube met een verklaring.
Een gemiste kans om vragen te stellen en ongewenste antwoorden verduidelijkt te krijgen.
Waarom zou er geen onderzoek van het OM zijn voor de agenten uit het 2e filmpje? Zou het dan echt waar zijn?
Geldt de oudhollandsche wijsheid: “Wie niet horen wil zal voelen” dus ook voor verdachten? (Niet als het aan GroenLinks en Leefbaar Rotterdam ligt)
Tegenwoordig vertaalt in artikel 8 lid 1 Politiewet 1993.
Dat er nog maar veel filmpjes van rechtmatig toegepast politiegeweld mogen verschijnen.
Want politiegeweld is het wel gewoon, maar wel rechtmatig.
En betere waarschuwing kan er niet van uitgaan: Je doet (als verdachte) heel gewoon wat de politie van je verlangt.
Zoals vroeger bij bromsnor al heel gewoon was. Anders krijg je een schop onder je kont of een tik op je gezicht.
En als je heel gewoon doet is er niets aan de hand.
En de maker van de slogan “de politie is je beste vriend” is ontslagen. Hij wel!